Ciekawe artykuły

Turbina po regeneracji i jej trwałość - mity i fakty

Data publikacji: 
2014-02-03
Autor: 
Tomasz Kolbus

Zmienna geometria - już nie jest problemem

Profesjonalnie zregenerowana turbosprężarka ma identyczną trwałość jak nowa. Jej krótszy żywot po naprawie wynika najczęściej z faktu, że nowa turbosprężarka pracuje na nowym silniku, natomiast regenerowana turbina trafia do częściowo zużytego. Oznacza to gorsze warunki pracy, które decydują zwykle o ewentualnie mniejszej trwałości turbosprężarki po regeneracji. Turbosprężarka o zmiennej geometrii standardowo powinna wystarczyć na przejechanie ok. 200 tyś. km, natomiast w cyklu miejskim gdzie jeździmy na dużo mniejszych obrotach wyczynem jest osiągnięcie 100 tyś. w takim cyklu urządzenie zwykle jest niedogrzane , co wpływa na zmniejszone smarowanie, zbieranie się nagaru, ponadto duża zmienność trybu pracy silnika auta oraz częste prędkości obrotowych wpływają na smarowanie łożysk co w konsekwencji prowadzi do zatarcia turbiny.

Biturbo i Twin Turbo

Data publikacji: 
2014-01-29
Autor: 
Tomasz Kolbus

W oczekiwaniu na co raz większe efekty mocy konstruktorzy motoryzacyjni szukali nowych rozwiązań. Celem było stworzenie jednostek napędowych generujących dużą moc oraz takich , które charakteryzują się dobrą kulturą pracy. Dzięki pracą nad nowymi rozwiązaniami technologicznymi producenci turbosprężarek stworzyli wersję Twin Turbo i Biturbo. Zasada działania jest podobna jak w przypadku silników turbo doładowywanych jedną turbosprężarką. Jedyna różnica opiera się na tym, że powietrze sprężane jest przez dwie turbiny. Rozwiązanie takie najczęściej znajduje zastosowanie w silnikach o dużej mocy powyżej pojemności 2500.